På Kongensgaard Efterskole arbejder vi med sundhed ud fra en tværvidenskabelig, helhedsorienteret og evidensbaseret forståelse af, hvad der er fundamentalt for unges:
- mentale sundhed og modstandskraft
- fysiske helbred
- oplevelse af trivsel og livskvalitet i hverdagen
Vi tilbyder nemlig vores elever ”dobbelt op” på KRAM!
Det Dobbelte KRAM består af et ’Fysiske helbreds KRAMS’ og et ’Mentalt sundheds KRAM’.
Det ’fysiske helbreds KRAMS’ er en forkortelse af fem livsstilsfaktorer:
Kost – Rygning – Alkohol – Motion – Søvn
Vi betragter naturligvis et godt fysisk helbred og en nedsat risiko for livsstilssygdomme som værende yderst vigtigt – men det fysiske helbreds KRAM kan ikke stå alene!
Flere og flere børn og unge lider af forskellige grader af stress, angst, depression og/eller andre psykiske lidelser. Lidelser der er hårde i sig selv, og samtidig har vist sig at være roden til mange andre sygdomme. Derfor er det afgørende, at vi ligeledes tager hånd om den mentale sundhed på Kongensgaard Efterskole.
Med det ’mentale sundheds KRAM’ støtter vi elevernes udvikling af deres:
Kompetencer – Relationer – Accept – Mestring
Disse fire faktorer hænger uløseligt sammen og har stor indflydelse på den mentale sundhed.
Kort om de fire mentale sundhedsfaktorer:
Kompetencer:
Vi støtter eleverne i udvikling af deres personlige positive egenskaber, viden og kognitive, kreative, praktiske og sociale kundskaber. Elevernes kompetencer giver dem bedre forudsætningerne for at kunne klare de udfordringer, de vil møde igennem livet.
Relationer:
At have tætte, betydningsfulde og tillidsfulde relationer, som eleverne tør dele deres inderste tanker og følelser med kan være afgørende for deres mulighed for at vinde eller genvinde følelsen af mening i livet. Derfor er vores arbejde med at skabe tætte relationer til eleverne og mellem eleverne yderst vigtigt – og et stærkt værn mod ensomhed.
Accept:
Vi hjælper vores elever med at nå til en indre accept af, at der kan være negative begivenheder og forhold i livet, som de ikke altid kan undgå, forhindre eller gøre noget ved. Det handler ikke om at opgive, men om at rette fokus mod de ting, som har værdi for eleverne, og hjælpe dem med at få indsigt i de ting, de HAR mulighed for at ændre i deres liv.
Mestring:
Vi hjælper vores elever med at genvinde kontrollen over deres liv og følelser, når livet er svært. Sammen forsøger vi at finde de mest hensigtsmæssige mestringsstrategier, der er i overensstemmelse med de værdier, som eleverne har eller ønsker at efterleve.